lördag 17 september 2011

Detta inlägg är underkänt i Expressen???


Härligt att läsa när folk utan utbildning/intresse att fråga

någon som kan skriva om flyg! Tyvärr är det väl lika illa med mycket annat? Nu har det i några dagar spekulerats i att JAK 42 som misslyckades med starten och ett helt ishockeylag utplånades med bland annat Stefan Liv ombord hade "handbromsen" åtdragen! Nu är det ju så att på Flygplan finns INGEN handbroms men väl en parkeringsbroms men normalt kan man inte rulla alls med denna aktiverad! Troligen får man dessutom troligen punktering långt innan lättningsfart på grund av värmeutvecklingen i hjul(fälgar) och till däcken! Sedan kom ju en rimligare teori att luftbromsarna varit ute vilket piloterna borde uppmärksammat eller åtgärdat i samband med checklistor men den mänskliga faktorn..... varför använder media inte någon FLYGKUNNIG innan man skriver eller går ut med skrivna eller talade meddelanden? Läser idag om en flyguppvisning i USA med tragisk utgång en Mustang havererade så att några omkom och många skadade! RIP och hoppas det dröjer länge innan något händer igen!

2 kommentarer:

  1. Precis som de i onsdags skrev om en "befälhavare som blev sjuk och biträdande piloten tvingades landa.." Jag trodde att det hette kapten och styrman och att bägge hade som jobb att både flyga och landa ett plan...? Visst kan man väl säga befälhavare, men då låter det som en ubåt eller ett rymdskepp eller nåt :-)

    SvaraRadera
  2. Ibland skriver man mer eller mindre "nedsättande" om landningar som inte genomförts trots att det finns regler och att det ALLTID till syvende och sist är kaptenen som avgör1 Ibland skrämmer man upp folk "nödlandning" BASUNERAR man ut fast man genomförts efter reglementet och Flygmanualen! Dålig(senasationsjournalistik) fast det är nog inte så lätt MEN om man lät någon flygkunnig vara med...

    SvaraRadera